torsdag 22. november 2007

Mitt drømmeterreng

Inspirert av Naked Aas BoyZ guttas ekspedisjon til Tirudmåsan fant jeg i dag ut at jeg også skulle oppsøke terreng i Løten jeg aldri før har satt min fot i. Etter en del år løpende tundt i Løtenskogene begynner plassene så smått å bli oppbrukt. Allikevel er det en plass jeg lenge har siklet på men ikke har våget meg ut til før i dag. Området ligger mellom Myklegaard og Ebru på begge sider av Rv 25 mot Elverum for dere som er lokalkjente i området.

Fikk et tips om at det fantes kart i området også. Det var fra 1972 og er det nyeste som var laget. Målestokken var 1:20000, men på min fargekopi var den 1:14360 med evkidistanse på 5m. Tenkte jeg skulle løpe en slags langtur idag, med ei lita løype midtveis i turen. Startet med å løpe på den siden av veien hvor det ikke finnes et eneste o-kart. I 5 cm med nysnø var det herlig å løpe innover de fantastiske furumoene! Helt sykt at det ikke finnes o-kart over et sånt kremområde! Etter ca 30 min løping her fant jeg ut at det var på tide å krysse rv. 25 for å se om terrenget stod til mine forventninger. La i vei mot 1. post (se kart under). Skjønte fort at høyspentledningen som går ca nord-sør ikke eksisterte lenger, men det var tydelige spor etter den. Det gjorde denne posten enkel. En fryd å se den praktfulle gropa også. Alle postene med unntak av en var lagt på gravde groper. Her fikk man virkelig med seg fangstkultur og historie av den gamle sorten. På den store myra til venstre for 1.posten ble forøvrig den siste henrettelsen i fredstid i Norge utført! det ble noen småsleiver idag, men det var gøy å løpe på dette kartet. Synes faktisk at det var helt ok kvalitet på det. Kurvene stemte fortreffelig bra! Som dere ser er det veldig flatt her.

Etter å ha løpt løypa krysset jeg nok en gang veien for å utforske det terrenget videre. Her var det skikkelig diffust og ville nok bydd på en krevende orientering. Alt i alt ble det en nydelig tur i Løtens ukjente skoger idag.



Løypa er tegnet med rødt og mine veivalg med grått.


Her kan dere lese mer om Kristoffer Svartbekken

1 kommentar:

Forrestgumper sa...

For alle henrettelsesinteresserte der ute kan jeg tipse om kapittelet ”Samson Isberg. Norges beste bøddel” på side 9 i denne PDF-en: http://www.cappelen.no/Vedlegg/EtNorgeIKrig.pdf