lørdag 3. november 2007

Landslagssamling på annerledes-måten

Fra torsdag ettermiddag til lørdag ettermiddag var det tid for "Kick-off samling" med landslagets juniorer og seniorer. På forhånd hadde vi fått en spennende samlingsplan, og jeg så virkelig fram til flere kvalitetsøkter på kart i kontinentalt terreng ved Trandum. I tillegg visste vi at TV2 skulle lage et innslag fra samlinga.

Ærlig talt ble jeg derfor skuffet når vi ble plassert på en buss fra Rica Hotell Gardermoen til Rena leir istedenfor til nattøkt. Mange av de andre løperne syntes at dette hørtes veldig bra ut. Som vanlig i militæret var det ingen informasjon å få, så vi visste ingenting om noe som helst. Etter at vi hadde fått utdelt full militærutrustning ble vi sendt ut i felten. Tjenesten strakk seg deretter fram til lunsjtider på lørdag og inneholdt en del av de vanlige og relativt kjedelige militæraktivitetene, samtidig som vi fikk kjørt oss i morsomme hinderløyper og pistolskyting. Det hele forløp som en lang lagkonkurranse mellom de tre lagene vi var inndelt i. Jeg som har vært i felt under militær kommando før, gikk relativt raskt inn i militær modus: drit i det som er dritt og gjør som du får beskjed om.

Personlig fikk jeg utbytte av samlingen på den måten at jeg ble godt kjent med mange løpere jeg ikke kjente godt fra før. Spørsmålet er om dette bare kunne oppnås på en slik måte. Svaret er nok nei. Tanken bak er sannsynligvis at vi som mennesker skal lære oss å samarbeide og være positive selv om ting ikke er i nærheten av slik vi vil de skulle være i et VM eller liknende. Jeg mener at relevansen er for liten til at gevinsten er stor. Så lenge jeg vet jeg skal hjem lørdag klokken 1500 bryr jeg meg ikke så mye om at jeg er sulten eller trøtt. Dersom jeg i et VM oppdager at vi må sove på gulvet og jobbe i oppvaska for å betale startkontigenten blir jeg forbanna! Da driter jeg i at jeg var positiv på en liten "HV-øvelse" i november -07. Disse tingene hører hjemme i forskjellige univers hva angår alvorlighetsgrad. Riktignok var det en hyggelig tur i skogen, men jeg lot meg dessverre ikke engasjere eller se de store sammenhengene til å prestere på andre arenaer innen for eksempler idrett eller arbeid. Slike militære "bedriftsarrangementer" av helvetesuka er etter min mening mye mindre verdifulle i slik sammenheng enn mange vil ha det til.

Siden det sosiale utbyttet etter min mening ble stort, sitter jeg allikevel igjen med et ok inntrykk. I risiko for å virke sutrete vil jeg påpeke at jeg er uenig i at mat- og søvnbegrensninger er nødvendig for å oppnå samhold. Det øker risikoen for sykdom voldsomt, og jeg syns ikke man skal leke med helsa til landets 15-20 beste o-løpere.

Uansett var det et tøft og uredd initiativ av landslags- og forbundsledelsen, noe som bør applauderes dersom vi skal være åpne for forandringer og mulighetene for å bli verdens beste landslag! La oss få mer av dette, men gjerne i synlig symbiose med trenings- og konkurransehverdagen vår.

Dersom du vil vite mer om hva vi gjorde bør du kanskje følge med på TV2 sporten neste fredag og samme kanals Magasinet dagen etter.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kult! Dette betyr kanskje at jeg har trent mer enn landets 20 beste o-løpere de siste dagene!

Forrestgumper sa...

http://www.marianne-andersen.com/Artikler/Kickoff112007.html
"Til slutt var det rekognosering. Til tross for at vi så oss for så godt vi kunne, gikk Håvard på ei mine og måtte fraktes videre på hjemmelagd båre. Han kom seg heldigvis fort da øvelsen var over..."

Noen er smartere enn andre! Bra insj, Håvard!

Forrestgumper sa...

Høres nesten ut som NSM dette her, mange aktiviteter og litø søvn:) Trur vi på NSM fikk like bra utsytte av turen. Ble både kjent med mange nye og fikk i tillegg et bra treningsutbytte:)