torsdag 10. april 2008

Blåveissprinten


Hadde vel ikke de største forhåpningene før start. Terrenget tilsa høy fart og lettløpt terreng, passa vel ikke akkurat for meg som ikke har trent så veldig mye...Hard underlag var vel heller ikke gunstig når jeg hadde slitt med et kne i nesten to uker. Hadde forøvrig ikke trent de tre dagene før løpet, så jeg i det hele tatt skulle klare å løpe. Oppvarminga gikk greit, merka ikke så mye i fra venstre kne. I det jeg går inn i startslusene merker jeg at jeg ikke har den rette fokusen, ikke rette følelsen. Følte meg nervøs og ikke rolig som jeg har pleid. Regner med at det går seg til raskt ute i skogen.

Starten går og løper av går'e. Litt nøling til 1.post, kommer ikke skikkelig inn på kartet før til 2. Men har grei kontroll til 1.post, men kommer for langt opp i søkket. Et sekund med panikk og så rolig, ser på kartet, er for langt oppe, løper nedover i søkket og ser skjermen. 30 sek tidstap. Til andre gjaldt det å forenkle. Løper bare på retningen. Passerer kraftlinja, kommer opp på ryggen, ned fra ryggen, ser det gule stikrysset, vet jeg er riktig. Litt usikker på hvor jeg havner på andre siden av flata og på stien, men drar opp i skrålia, ser ruinen og opp i søkket og posten. Nese post går bra, løper bare påned mellom skrentene, over den grønne flata, opp på kollen, ser skrenten til venstre og ut ryggen og der er posten. 4.post kunne være vanskelig, men løper på retning hele veien og ser søkket på god avstand, rett i. Til 5. taper jeg nok litt tid, hadde egentlig tenkt til å løpe rett på, men retningen var litt feil. Datt nok enda ned på lysløypa enda lenger en det som er tegna. Men inn i posten har jeg stålkontroll. Kommer til stenene med ura rundt, tar til høyre og ser stenen med posten bak. Tapte nok minst 20 sek her. Masa en del til neste, løp mye uten kontroll, men treffer stien og har kontroll der, men tar ikke av langt nok ned i søkket, så kommer litt for langt opp i forhold til posten. Mista nok 15 sek her. Neste gikk jeg rett i, var en del folk rundt posten og så skjermen på lang avstand.

Veivalget til 8. hadde jeg ikke sett på så måtte stoppe litt ut av posten for å få overblikk, fant bare en rute, rundt på sti. Likte det ikke, men var eneste mulighet. Prøver å løpe på, men farta er ikke som den var i fjor. Når jeg passerer det høyer gjerdet merker jeg at jeg er skikkelig sliten, såvidt det går framover over toppen. Nedover løper jeg litt dårlig, skulle ikke ha dratt ut på lysløypa, men gjennom det gule stedet. Gikk rett i posten. Til neste var jeg enda mer sliten, føltes som jeg nesten gikk, nesten utslitt i bena, men tenker at jeg er over halvveis nå, ikke langt igjen til mål. Ser posten på avstand. Til 10. løpe jeg bra, syns jeg i hvertfall...Grovorienterte hele veien og føltes som jeg løp i en tunnel, tok bare med de viktigste detaljene og brukte liten tid på kartet. Nøla litt inn i posten, men helheten var veldig bra.

Nå begynte strekka som jeg liker å komme, korte mellomdistansestrekk. Drar over på kollen og løper den ut, over på neste og ser kollen med posten. Nøla litt her også, måtte være sikker inn i posten. Neste var det over draget og løpe langs det til jeg så posten. Så jeg hadde en litt dårlig strekktid her, men det må være pga av løpinga, gikk rett i posten. Tungt opp til publikumspost, var ikke mange som sto å så på der men...ble litt forvirra av småtrollposten også, men fant den greit. Neste løper jeg rett til en post ved en skrent, sjekka kode, feil?! Fortsetter over skrenten og ser posten min. Begynner å slite til 15. men finner posten greit igjen. Over flata og opp i søkket og der er posten. Men til siste driter jeg med ut, taper minst 30 sek her. Løper opp til publikumsposten igjen, leste feil på kartet. Den småtrollposten jeg så tidligere trodde jeg var siste...det var den jo ikke. Lurer når jeg kommer opp, ser oppgitt på kartet og beiner ned til siste. I spurten er det bare å gi alt, kan alltid stå om sekunder i mellomdistanse.

Hadde en god følelse i mål, hadde klart å fullføre et løpe i brukbar fart og uten noen 1 eller 2 min bommer, fornøyd med det, men ble litt mye smårusk. I fjor tror jeg ikke jeg tapte mer enn 20 sek totalt... i år ble det nok minst 1.30 min. Merker at jeg har mye å gå på løpsmessig ennå, o-teknisk er det bare detaljer som gjenstår før det blir helt bra. Godt det er lenge til løpet på Pernes og i Tromsø.
Har dere noen kommentarer er det bare å legge ved noen, alternative veivalg, eller et eller annet.

Ingen kommentarer: