fredag 7. mars 2008

Verdiskapning

I dag har jeg ikke bidratt med noe nyttig til samfunnet. Det er egentlig helt på trynet. Alle mennesker bør ha som målsetning om at hver morgen når de våkner skal de ha en dag hvor de skal bidra med noe. De fleste som har en jobb gjør det. Det skal bli fint å begynne å jobbe, å gjøre nytte for seg.

Jeg er student. Hver fredag når jeg våkner og ser på klokka mi, så står det Fri. (Ja, jeg har ei sånn klokke som viser de tre første bokstavene av dagen det er, og om du er såpass trang i nøtta og ikke tok vittigheten så bryr jeg meg egentlig ikke) Så langt dette semesteret har jeg hørt på klokka og tatt fri. Hva gjør man så på en fridag? I dag har jeg løpt en tur med Ola. Ola er en trivelig kar, så det var rett så hyggelig der vi la i vei mot Holstadmarka. 1,5 time senere var vi ferdig. Da fortsatte jeg med å gjøre ingenting, dvs at jeg ikke skape noe verdi av samfunnsmessig betydining. Ola er også student, og hadde fri idag, så vil tro han gjorde akkurat det samme som meg. To dagsverk rett ut i intet. Så på MacGyver. I dag var det en god episode. Men har sett den før. Dere husker kanskje den episoden i Mellom-Amerika med tønnene? MacGyver er en sann helt! Han bidrar i stor grad med noe. Så sykla jeg en tur med Håvard. Nesten 1,5 time. Men bare nesten. Kan ikke skryte av å ha trent tre timer tilsammen idag. dessuten mener Håvard at man ikke kan begynne å skryte av trening før man trener 4 timer om dagen. Det er jeg helt enig i. Tre timer utgjør tross alt bare 12,5 % av døgnet. 12,5 % er lite. Det er ikke noe politisk pari i Norge som kan danne en regjerning med bare 12,5 % oppslutning ved et valg.

Og nå sitter jeg her og skriver. Helt uten samfunnsmessig nytteverdi. Er klar for Turboneger i kveld. Drikke øl, men ikke for mye. Det er bare dumt. Det blir helt sikkert like bra som forrige gang de var på Samfunnet.

Det er godt å være student, men en dag skal vi ut i samfunnet å skape verdi!

Ingen kommentarer: