mandag 10. mars 2008

Kompleks analyse

At livet er komplekst er det liten tvil om. Når man i tillegg skal bedrive tiden med kompleks analyse i matematikk blir det hele på grensa til ubegripelig. Jeg kom til å tenke på hva slags gleder dette gir. Analyse er en viktig del av hverdagen til o-løperen. Vi elsker å analysere alt fra veivalg til strekktid. For o-løpere med interessene kart og trening kan det bli vel mye analyse. Har man bare disse interessene kan det bety at man kan risikere å analysere seg i hjel.

Jeg er ikke god til å orientere, det vil si jeg finner jo stort sett fram, men jeg bruker bare litt tid på det. Jeg er heller ikke god i matematikk, men jeg kan å bruke de fire regneartene. Ironisk nok har jeg valgt orienteringen som hobby og matematikken som levevei. Etter hvert har jeg begynt å tenke på matematikken og orienteringen som ett og samme felt. Alt dreier seg om å analysere. Orientering dreier seg jo om å finne korteste og raskeste vei fra start til mål. På veien skal du innom en del punkter. For å komme til disse punktene må du analysere deg fram i terrenget ved hjelp av kartet du har fått. Akkurat som i matematikken er det kurvene som teller. Jo mer komplekst kurvebildet er, jo større ferdigheter kreves det i kurvelesing. Samme gjelder i matematikk, desto mer kompleks en funksjon er jo flere matematiske regler må du kombinere for å komme fram til riktig svar.

Konklusjon: Skal man bli god til å regne matematikk må man trene på det. Skal man bli god til å løpe orientering må man trene på det.

Alternativt finne seg en ny hobby.

Ingen kommentarer: