søndag 30. mars 2008

Ambjørnrud



For de som ikke vet det er Ambjørnrud et skogområde mellom Kroer, Rv 120 og E18. I dag var det på tide å gjøre seg litt kjent i den delen av Ås. Kjell Blomseth hadde lagt en halvlang løype til meg med ordre om at jeg "skulle løpe som om kartet stemte". I praksis betydde det å ignorere alle farger som ikke er brune eller svarte. Jeg kom meg gjennom løypa på ca 1.25, og må si at det hele ble en bra økt. Det er aldri noen nytelse å løpe på 17 år gamle kart i Ås-området, men det kan være gøy og krevende.


Underveis gikk det opp for meg at slike økter har en klar verdi. Det at man ikke kan stole på vegetasjonen gjør at kompassarbeidet, særlig ut av postene, blir mye mer avgjørende enn vanligvis. Dette skyldes naturligvis at det er færre kartdetaljer man sikkert kan styre etter når man løper. I tillegg får man inn et element av forenkling. På grunn av kartets dårlige kvalitet må man plukke ut markante kurvedetaljer, steiner eller skrenter man skal bruke på vei mot neste post. Hogst- og grøntfelt eksisterer i høyeste grad, men de gir liten indikasjon på hvor du er...


Forøvrig må det sies at terrenget bør kartlegges på nytt. Det inneholder terrengtyper og tekniske utfordringer man faktisk ikke finner andre steder på Ås. I tillegg er det ekstremt lett tilgjengelig med mange gode arenamuligheter. Hvorfor kartet ikke allerede er revidert er en gåte, men jeg regner med at det bare er et tidsspørsmål før vi kan frese rundt i raviner og detaljerte og udetaljerte skrålier og kollepartier på nytt kart.


Takk til Kjekk for god løype! (En som tegner løyper til meg har sagt at det neppe kan være tilfeldig at l´en står ved siden av k´en på tastaturet...)

Ingen kommentarer: