søndag 9. august 2009

Publikumsløp SM-Ultralang


Kjørte 15 min fra hytta til Ed for å løpe publikumsløpet til SM-Ultralang. Så fram til å løpe i et nytt terreng. Regna med at det var litt kupert når de skulle ha ultralang her, men var ikke så ille som man kunne tru. Klart, SM klassene var nok i en tøffere del av terrenget. Formen før start var ikke sann allverden. Beina føltes litt tunge og var litt trøtt. Måtte tidlig opp i dag... Til første post gikk det greit. Andreposten gikk også rett i, nøla litt før posten, var uoversiktlig, ser kanskje ikke sann ut på kartet. Gikk litt trått oppe på flata også. Ved 3.posten kom den første bommen, syns kartet var dårlig her, så bare den ene kollen posten ligger ved, så ikke noe høydepunkt. Gikk nok omtrent 1 min her. Mista den flyten jeg hadde fått så ble bom på neste også, men også her var kartet mangelfullt. Begynte å lete ved kollen sør for søkket, egentlig en parallellfeil siden det lå en gult-område til høyre for det jeg bomma. Skulle nok vært på kartet det andre gule feltet ja...Tapte nok nesten 1 min her også. Til 5.post løp jeg bare dårlig. Kjørte på over kollen fra 4., men løp uten kortkontroll. Skulle «bare» over en kolle og opp på den neste. Men havna tydelig vis for langt til høyre. Skjønte ikke en dritt av kartet her. Syns jeg løp opp en skikkelig kolle, slik som den ved 5.post. Kun en tellekurve pluss en hjelpekolle var for smått der jeg var, var et tydelig drag mellom hjelpekollen og skrentene. Tok meg til slutt inn på myra nedenfor. Tapte 2 min her. Langstrekket til 6.post gikk bra, vurderte å runde rundt ved vannet, men dro rett på. Skikkelig tungt opp den første bakken. Inn i posten var det litt nøling, men støtte brått på pytten. Runda kollene og der hang flæggæn. 7. gikk greit, rett i. Til 8. skulle jeg dratt rett ut på stien, men tenkte å holde høyden litt, holdt den derimot alt for lenge og kom brått til det smale draget rett nord for myra. Inn i posten lurte jeg litt, kom ikke helt godt fram av kartet at den lå oppe på en ny kolle, altså at man skulle løpe ned og opp. Tellekurven jeg kom ned lå gjemt under postsirkelen. Posten lå åpent og greit. 9. dro jeg rett i, kom inn fra høyre og så postflagget nede i det grønne. Oppe på kollen var det flere som gressa, også ho jeg tok igjen på strekket. Til 10 gikk det litt «snett» som svenskene sier. Traff aldri nord-sør stien, men et slep nedenfor. Måtte brått klatre opp da jeg skjønte det. Etter å ha rundet toppen, løp jeg inn på en flate mot venstre, kartet viser ikke dette helt tydelig, noe det heller ikke gjorde med søkket hvor stien kommer opp. Dette var mye flatere og bredere, så trodde brått jeg var lenger oppe. Men kom da for langt ned og til den gule kollen, som ikke var så gul likevel. Litt åpent var det jo, men bare sør for steinen på kollen. 11.posten gikk bra, litt usikker ut av 10. posten, stiene var mer utydelige slep. Til nest siste post skulle jeg kjøre på skikkelig siden det var det siste oppoverbakken. Slapp kartkontakten og havna for langt mot høyre. Slurvete. Sisteposten og innspurten gikk selvfølgelig greit.
Løpet var ikke noen høydare, bomma en del, minst 5 min. Kanskje 1 min til på surring. Har ikke trent så mye på kart i sommer, noe som ga utslag. Så teknisk sett var løpet dårlig, men fysiskt var det bra. Dét løpet hvor jeg har vært i best form i år. Kunne løpe opp de aller fleste bakkene og fikk et brukbart tempo på stiene og flatene, nesten så jeg syns jeg var tilbake i 2007 formen på noen av flatene. Særlig på vei til 10.post. I mål er jeg rundt 3 min bak vinneren, alt dette ligger igjen i bom. Skulle nok ha vonni dette løpet og knust konkurrentene. Hadde jeg løpt et godt løp, hadde tid vært nærmere 45 min. Hadde vært godt fornøyd da. Så konklusjon; jeg bommer bare når kartet er dårlig hehe...

1 kommentar:

Slakter'n sa...

http://www.norsknettskole.no/fag/view.cgi?&link_id=0.3077.4202&session_id=0&spraak=nn