mandag 17. august 2009

En helt vanlig mandag

Mandag er for mange den værste dagen i uka. For Naked Aas BoyZ er det en dag som alle andre, hvilket betyr trening. Mandagstreninga starter med løping etterfulgt av styrketrening.

Det var bra oppmøte i dag. Det var en spenning i feltet, testosteronnivået var høyt. Noen snakka om Usain Bolt. Han ble rask glemt. I dette feltet var det Bolten fra Bamble, nykommere fra Grane, Lillomarka og Lierbygda, gamle ringrever fra Råde og Krokstadelva, samt en liten tass fra akevittbygda som gjalt. For fort du løper 100m har ikke noe å si. Det er den siste kilometeren etter 50 min på syreterskel som gjelder. Bolt hadde vært parkert før vi hadde svingt inn i skogen ved Eldorveien, og det før Krogstadelva-ekspressen har funnet høygiret.

Knivingen er hard, noen puster tyngre enn andre. Ikke et ord, total konsentrasjon, som rett før det smeller på 100m finalen. Elegante steg over steinete partier, lette hopp over falne trær. En trio bestående av nevnte Bolten, Granegutten og Krokstadelva-ekspressen drar hardt. Merker at jeg sliter for å henge meg på. Tipper bort på ringreven fra Råde. Han bare leker med oss, tenker jeg. Ikke antydning til anstrengelse. Så elegant, så flytende i terrenget. Jeg vet det ligger mye timer bak det steget der.

Jeg fortsetter å bite tenna sammen. Ikke langt igejn til vi kommer til veien nå tenker jeg. da skal jeg ta ut det siste. Gå i kjellern, push to the limit. Bolten kjører opp bakken, rykket hans har jeg fått kjenne før. Kadaverminnene fra 2008 sitter fortsatt i bakhodet da han rykka i kneika mot sisteposten. Da holdt han helt inn. Jeg bestemmer meg for å gi jernet, beina kjennes lettere ut enn på lenge. Gutten fra Grane begynner å bli sliten, Bolten makter ikke henge. Får meg med ringrevene. Vi pusher, puster. Lucky er oppe og viser drakta litt. Kjører på bare for å vise at han har mer å gå på. Makter ikke følge mer. Snur meg og ser at Krogstadelva-ekspressen er rett i hæla. Lucky bestemmer seg for at han har lekt nok i dag. Var det intervalltreninga i går som satte en stopper? Neppe. Ville han bare se hva vi andre var laget av? Tja. Mulig. Snur meg oftere og oftere nå. Løper for livet. helt på grensa. Ser målet. Endelig ferdig!

Lucky:
Fornøyd med deg selv i dag, Spettet?
Spettet:Ja, egentlig.
Lucky: Bra du er det da!

Da innser man at det er bare en helt vanlig mandag. Neste mandag er alt glemt.

1 kommentar:

Kobayashi sa...

Kan du gi en geografisk oversikt over nye panserpikeemner også? Fint innlegg forresten. Bra det er trøkk på treningene!