mandag 20. april 2009

10Mila: 88. plass til Ås-UMB

I helga var alle NAB sine løpere som befinner seg på det Europeiske kontinentet i Skåne for å løpe 10mila. På bussen lærte vi om Gyldenløvefeiden og freden i Roskilde som førte til at Skåne igjen ble svensk etter et dansk styre.

Med dette i bakhodet og ønske om å feie alle konkurrentene ut av skogen startet vi herrestafetten med tungt skyts. Kl 21.30 smalt det og Ola la i vei for å forvare klubbfargene. Han løp ei bra 1.etappe og vekslet som nr 52, 4.11 min bak teten. På 2.etappe sendte vi ut sølvvinner fra Natt-NM, Håvard. Han uttalte selv at han max hadde bommet 20 sek. og Ås-UMB lå dermed som nr. 15 i tiomila, 3.19 min bak ledende Sâvedalens AIK.

Den neste NAB løperen som skulle ut var meg. Jo Inge hadde gjort jobben på 3.etappe. Dermed kunne jeg få gå ut i ei svær klynge med løpere og jobben min var å bli med rundt. I klynga befant blant annet Halden med Erik Axelsson seg, og han hadde nok litt problemer med å finne flyten i starten av etappen, for mot første radiopost hadde vi tapt nesten 5 min til teten. Deretter ble det mer fart over ting, og jeg kunne bare ligge å kose meg i ei kø på over 40 lag. Kroppen var helt suveren denne natta og årsaken ligger nok i store mengder Pasta Carbonara spising til de fleste måltider før løpet. Vekslet som nr. 43 etter Långa natten. Kart med løype er her.

På 8.etappe stod Sveinung klar for å løpe inn litt tid på nå ledende IFK Göteborg. På dette tidspunket var vi nr.100, 01:31:04 bak. Det var derfor en tøff jobb for slakter'n å knappe innpå hele forspranget. Han måtte se seg slått av Tommi Peltonen fra Jämsän Retki-Veikot 1 i spurten og vekselt dermed som nr.101 på 8.etappe.

Den siste NAB i aksjon i helga var Ruud'ern på 8.etappe for andrelaget. Etter litt kluss i vekslinga så kom han seg rundt. Ruuder'n er inne i en intens opptreningsfase om dagen, og etter et hvileår kan det ventes et comeback fra finliraren denne sommeren.

Ingen kommentarer: