torsdag 30. oktober 2008

Kadaver'n: Historie fra Hans Werp

På lørdag er det 50 år siden Kadaver'n ble arrangert for første gang. I den anledning har Hans L Werp som den første gjestebloggeren på NAB skrevet en histore fra sine dager som Kadaverløper.

Ja, lørdag er det Kadavern igjen, og ute snør det.
Det ligner med andre ord på forholdene rundt mitt første Kadaverløp i 1968. Denne høsten hadde NLHI fått forsterkninger av flere unge og lovende, bl.a Tore Angell-Petersen, Knut Skjeset og undertegnede. Dessuten var det en eldre garde bestående av Jon Høiås, Bjørn Eriksrud, Tor Bjørvik og Hans G Gustavsen (Gus). Midt i mellom der Knut Stabell, som var et seigt skinn. Vi hadde gjort noen gode stafettinnsatser den høsten med til dels nye lag. På Kolbotn arrangerte NOF i samarbeid med NRK en TV-stafett. Der handlet det selvsagt om å løpe stilfullt forbi TV-kameraene, noe vi prøvde etter beste evne. Men NLHIs 2 ? lag gjorde det skarpt, med Gus som smart ankermann knep de en tredjeplass. Vi gjorde det også godt i en stafett i Østmarka under elgjakta, hadde to lag med og ble nummer to og tre, tror jeg.

Akkurat for sesongene høsten 1966 og til og med 1968 er det et hull i kartarkivet mitt fordi jeg ikke hadde skikkelig O-bok, dessverre. Kartene har vært spredd og Kadaverløpet fra 1968 mangler jeg. Men det begynte altså å snø. Starten gikk ett eller annet sted sør i Kroer og vi ble kjørt dit. Det var tunge løpsforhold, 15-20 cm snø og det snødde under hele løpet. Ingen klarte derfor å komme fra så lenge løypa gikk i terrenget. Vi løp en gårdsvei opp mot en gård etter en times tid og da kom bonden ut på trappa og glante på denne åsgårdsreien. Han skreik til kona, kom ut og se! Vi var borte i noen skauteiger ved Vestby et sted, tar jeg ikke feil var på på den gamle østfoldveien et strekk. Her ble det spredning og nå begynte folk å bli slitne. Vi fikk et langstrekk mot Vardåsen og nå var det opplagt at det beste veivalget gikk på jernbanlinja.
Ja, da løp vi der da!
Hans Gustavsen ledet en stund på dette strekket, men ble passert av Tor Bjørvik. Gus sprakk totalt, han orka ikke å ta to sviller i steget, og måtte gå ned på en. Også Knut Stabell passerte Gus mens Bjørn Eriksrud også var rundt der. Jeg kom inn som nummer fem og var fryktelig stolt. Tenk å bli nummer fem i Kadavern i debutløpet! Mål var som så mange ganger før og etter hos familien Steinsholt. Jeg veide meg på badevekta i dusjen og fant ut at jeg veide 80 kilo. På den tida var jeg ganske lubben, men 7-8 kilo forsvant under Ås-perioden der trening og orientering var det viktigste og der studiene kom i annen rekke, ihvertfall for meg. Husker at Bjørvik holdt en beveget takketale for Bibbi og Kjell Steinsholt som åpnet hjemmet sitt å denne måten. Han var blank i øya, kanskje også av stolthet over seieren. Medaljene var skiver av bøk som Gus hadde jobba veldig med på Skogforsk, de hadde spesialsag. Tror femteplassen er i kjelleren et sted ennå.

I 1969 var jeg løypelegger sammen med Knut Skjeset og jeg tror Stabell vant.
I 1970 hadde jeg en kjempeledelse, men sprakk totalt og ble tatt igjen av maratonløperen Ola Bjarte Orset (Tingvoll) ved jernbaneovergangen sør for Ås, mål var noen hundre meter unna, hos Steinsholt. Noe lignende skjedde året etter, jeg fikk en stor ledelse tidlig da hovedklynga løp ut av kartet nord på Nesodden. Men det er brutalt terreng inn mot Ås fra Frogn og de traktene med skikkelige stigninger. Jeg så imidlertid ingen da jeg tok fatt på Nordskogen og lysløypa nordfra. Men siste post lurte jeg fælt på, jeg så at ringen var rundt et søkk på kartet
som jeg visste ikke fantes i terrenget. Hvor hadde løypeleggeren hengt den?
Jeg brukte øya og sveipet over terrenget, men så ingen ting. Etter noen minutter dukka det opp ei rød trøye, f..!
Det var Åsulv Løvdal, skogbruker fra Gjeving IL ved Risør??, han hadde vært med på Kongsbergs lag som hadde blitt nummer to i Tiomila i 1970. Vi fant jo selvsagt siste post sammen, og opp mot høyskolen var jeg sjanseløs. Åsulv vant.
Og jeg vant aldri Kadavern....
I 1973 ble jeg nummer ni, tror jeg. Det er det beste startfeltet som noensinne har vært i dette løpet fordi det var SM på Ås fredag og lørdag. Blant annet var Ivar Formo og en del andre hardhauser med, det rene NM-feltet. Lurer på om ikke Øystein Halvorsen vant.
Lykke til i lørdagens Kadaver!

Ingen kommentarer: