tirsdag 8. januar 2008

Årets første løp

I helgen sesongdebuterte jeg i Halden skiklubbs utgave av Ås by Night and Fog Cup – Høiås Night Cup. Fredag var det prolog kun 5–6 steinkast fra barndomshjemmet mitt – til tross for dette så var det antakeligvis få som regnet meg blant forhåndsfavorittene ...

Dessverre var Jon Blund i det umedgjørlige hjørnet natt til fredag, og jeg ble liggende å telle sauer til rundt kl. 05.30. Først kl. 14 våknet jeg til liv og fant ut at det var på tide å få i seg noe næring før løpet kl. 16. Jeg kikket rundt meg og fant bare en plastpose fra Gottebiten. Dermed ble det liggende buffé bestående av m&m og cheez doodles til frokost. Kanskje ikke den beste oppladningen? Dessuten skulle den 1.9 km lange nattprologen løpes med såkalt reservelys (dvs. en lysbegrensning på maks fire dioders LED-lykt (type Petzl) eller mini-Maglite). Dette kunne bli interessant!

[I et forsøk på å skape den rette atmosfæren velger jeg for et øyeblikk å svitsje over til presens]. Jeg skrur på lykta, nuller brikka, vender kartet og raser av sted. Løper opp en skråning, brøyter veg gjennom noen sammengrodde grantrær, krysser en sti og følger vegetasjonsgrensen til høydepunktet der førsteposten ligger. Men der er det ingenting!?! ”F@€n, nå har jeg driti meg ut. For en start på den nye o-sesongen!”, er min første tanke. Et par minutter går før jeg ser en løper virre rundt 20–30 m bortenfor. Flere kommer til, og plutselig har det gått 10 minutter.

Også den habile nattløperen Erik Axelsson, fjorårets SM-vinner på distansen og cupens sammenlagtleder, virker å være i villrede. Til slutt konkluderer han med at posten må være hengt feil. ”Vi kör vidare”, sier svensken. Heldigvis er jeg i nærheten og får en fin rygg inn i 2. posten. Og 3. Og 4. Og 5. Og 6. Og 7. Og 8. Og plutselig står vi ved brikkeavlesningen.

1. post ble annullert. Dermed regnes tiden fra 2. post og inn, noe som resulterte i denne relativt interessante topp5-listen:

1. E. Axelsson
2. meg + 0,05
3. E. Wingstedt +0,33
4. M. Bjugan + 1,01
5. S. Hämälistö + 1,02

Ingen kommentarer: