tirsdag 15. januar 2008

Kamilla og tyven. En kritisk analyse!

Filmene om Kamilla og tyven var en av 80-tallets mest populære barnefilmer, ikke minst på grunn av Morten Harkets medvirkning. En halv million nordmenn så filmene på kino. Jeg husker selv at vi så på disse filmene på barneskolen. Vidre kan jeg huske at jeg heller ikke var spesielt fan av Kamilla og tyven. Hvorfor?

For det første er det en film som bagatelliserer småkriminalitet. Så vidt jeg kan erindre er denne Sebastian en tyv som er på rømmen. Han er en voksen mann som bør stå til ansvar for sine handlinger. Denne unge Kamilla er en jente på 6 år. Hun blir etter hvert meget god venn med denne, les, voksne mannen. Hele filmen bygger seg opp på dette vennskapet mellom en ung jente og en voksen mann. Man trenger ikke være sivilingeniør eller rakettforsker for å forstå at det er et tvilsomt vennskap.

Morten Harket sin sang kunne vel neppe sagt det sagt det særlig klarere heller:

Hvem er din nye venn Kamilla?.
Er det en som du kan stole på?
Er det en du kan ta trygt i hånden,
når veien syntes håpløst lang og gå?

Etter min oppfatning bør Kamilla være veldig forsiktig med å ta hånden til denne tyven, en kriminell.

Videre synger Harket:

Kamilla, Kamilla, hva tenker du nå?
Tør du tro han er en venn som du kan stole på?
Kamilla, Kamilla, hva tenker du nå.
Tør du tro han er en venn, Som du kan stole på.

Harket advarer her den unge jenta mot å stole på tyven. Flott av Morten Harket å vise et moralskt anvar ovenfor Kamilla.

Men tyven gir seg ikke. han prøver febrilsk å lokke Kamilla til seg. Han har da i det minste innsett at han må ta den straffen han fortjener, men at han kommer til å oppsøke henne igjen og igjen:

Gråt ikke mer for meg Kamilla
For mitt liv som tyv er helt forbi
Jeg må ta den straffen jeg fortjener
Så kommer jeg igjen da er jeg fri
Kamilla, Kamilla jeg kommer igjen
og jeg tror at du vil ta imot meg som en venn

Kamilla har altså blitt advart. Råd fra andre tilsier at hun bør holde seg unna denne mannen. Så hvilket valg tar hun?

Jeg venter Sebastian en dag er du fri. Det skal bli en dag med nye muligheter i.

Denne jenta på 6 år velger altså å fortsette å være venn med den voksne mannen med et tvilsomt rulleblad.

Det er dette jeg finner kritikkverdig i Kamilla og tyven. Denne lille jenta lar seg tydeligvis hjernevaske totalt. Og da er ikke veien lang til langt alvorligere ting enn å stjele sølvtøy for den godeste Sebastian!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg tipper Sebastian satt varetektsfengslet i et par dager, men så satte de han fri pga manglende bevis og overfylte fengsler. Da returnerte han til Kamilla som ble hans barnebrud, og de fikk tre barn innen hun var blitt 18. (de livnærte seg dessuten på småkriminelle handlinger)