mandag 24. desember 2007

God jul!

Julen er en tid for tradisjon og gode minner. For mange handler dette om ribbe og pakker, men jeg trenger noe helt annet for å komme i rett stemning. Nå er jeg imidlertid klar for julemiddag og pakkeåpning, takket være en perfekt oppladning. I går fortsatte jeg, Soukup og Andy en relativt ny juletradisjon som går ut på å løpe gjennom den gode gamle NM-klassisk-løypa fra Gillingsrød i 1996. På publikumspost har vi vanligvis gløgg og pepperkaker, og også i går fikk vi kost oss med dette. Det var i dette løpet Petter Thoresen en gang for alle beviste at rett på er korteste veien, selv i en fysisk veldig krevende løype. Vi tok det rolig, og inkludert litt løping til start og fra mål ble det drøyt 3 timer med hyggelig prat og bra trening.

I dag var det tid for å fortsette en eldre tradisjon. Når jeg begynte i Fredrikstad SK i en alder av 15-16 år, var det to jevnaldrede løpere jeg hadde som mål å bli like god som. Dette var Petter Skedsmo og Martin Aasbrenn. I tillegg hadde vi Kristian Kullerud fra Sarpsborg som var kretsens beste fra mitt årskull. Helt siden jeg begynte å løpe orientering har vi pleid å møtes i Rørfjellområdet på formiddagen den 24. desember for å mimre om en svunnen tid og høre hvordan det står til. Martin, som har blitt småbarnsfar og danske, måtte desverre melde avbud i år pga sykdom, men vi andre fikk en veldig trivelig langtur.

Det er rart hvordan ting forandrer seg, ofte til det bedre, gjennom årenes løp. For meg er julens møter med mennesker jeg har delt biter av livet mitt med viktig. Stadig kommer det nye bekjentskaper inn og preger livet mitt, men det er noe spesielt med de jeg har gamle minner og røverhistorier sammen med.

Jeg ønsker bare, på vegne av meg selv og ganske sikkert alle Ås Boyza, å si god jul til dere alle sammen, gamle trenings- og skolekamerater, alle gode treningskamerater og venner fra/på Ås og alle dere andre o-løpere som leser dette. Kanskje tenker noen av dere: "ahh, NM i 1996 på Gillingsrød, det var tider det". Hvis du vil kan du være med på mimretur om 365 dager..

Ingen kommentarer: