fredag 4. september 2009

Før var det morsomt med sne

Nå er det gøy med regn.

Dette tenkte jeg på under dagens langtur på Eldor. Hvor godt det er å kjenne dihydrogenoksidet falle ned fra himmelen og kjøle kropp og sinn. Eldor er fint det. Lurer på hvor mange ulike turer man kan løpe på stiene der borte. Sikkert over tusen.

Tok toget i dag også. Uvant for en åsboer å komme til sentrale strøk. Under togbyttet på Oslo S ønsket Per-Willy Amundsen og Siv Jensen meg velkommen. Deres parti hadde kjøpt reklameplass der rulletrappa går opp fra perrongen. Hva slags samfunn er det vi lever i? Skal hundretusenvis av reisende bli utsatt for noe sånt?

Det vi kaller sivilisasjon, har nemlig ikke kommet av seg selv. Takket være at de undertrykte har kjempet for sine rettigheter, har vi ikke lenger et føydalsamfunn, der den jevne borger er sin godseiers livegne. Dette innebærer at de som tjener mest skal bidra mer til fellesskapet enn de som tjener minst. Dette gjør ikke bare livet lettere for de som sliter, men også for de såkalt "vellykede".

Saken er nemlig den, at en utjevning av sosiale forskjeller fører til mindre kriminalitet og mer harmoni i samfunnet. Samfunnet Frp streber etter, er hva USA etter åtte år med Bush, nå har gravlagt. Et samfunn der hver og en er sin lykkes smed. Man fornekter at ikke alle har evnen til å bli millionærer. Man fornekter at de fleste som er syke faktisk er syke, og ikke bare late. Dette fører til et sprik mellom de som lykkes og de som mislykkes. Flere føler at tilværelsen er håpløs, blir arbeidsløse og kriminelle.

Mange steder i verden bor de rikeste i såkalte "gated communities". Det vil si at på grunn av den høye kriminaliteten og alle desperate fattige, må de sperre seg inne. Væpnede vakter passer på at ingen andre kommer innenfor murene. De rikeste lever i frykt. De fattigste lever i desperasjon.

Er det et slikt Norge vi vil ha?
Er dette politikk for folk flest?
Og hvem er folk flest? Selv har jeg aldri følt meg som folk flest. Betyr det at Frp vil sende meg til Afrika?

Vel fremme i Drammen, Norges fineste by, var ansiktene til Jørund Rytman og Ulf Erik Knudsen smurt utover bussen. Da fikk jeg lyst til å løpe inn i skogen. Langt vekk fra den harde virkelighet, der disse gutta har over 20 % oppslutning. Inn i det ville. Og håpe at vi får ha skog på jorda i noen år til. At dyra får et sted å bo. At vi opprettholder et visst biologisk mangfold. At barnebarna til barnebarna mine også får leve på et fint sted.

Derfor er mitt råd, kjære bloggleser: stem på R, SV, Sp, Ap, Krf, V eller H.

Godt valg!

Og husk, hver regndråpe er et kyss fra himmelen.

Ingen kommentarer: