onsdag 5. august 2009

Sommertrening

Her om dagen sykla jeg meg en langtur på sykkel ved hytta i Sverige (15 min øst for ED med bil). Hadde sykla store deler av runden før, men var en del år siden. Likevel klarte jeg meg omtrent uten kart. Runden gikk for det meste på grusveier og en og annen traktorvei. Strekka med traktorvei/sti var nok den mest interessante delen. Etter å ha sykla nesten en time på grusveier bærer det opp en bratt bakke mot noen hus, her syklet jeg feil igjen, skulle ha sykla rundt det siste huset, men havna i hagen igjen....Var heldigvis ingen ute og ingen bikkje... Så er man inne på den første strekket med traktorsti. Man passerer flere forlatte «stugor» og forlengs glemte jorder. Etter drøyt et kvarter kommer man til en skikkelig stor rød stue, nesten et torp. Det virka like forlatt som sist. Synd at ingen tar vare på noe slikt, ligger helt alene på en bakketopp med gress-sletter ned på alle sider. Fikk ikke tatt bilde av stua, kom i så god fart at jeg ikke ønska stoppe, måtte bevare farta litt til vet. Man passerer også x-antall hogstflater på turen. På bildet ser man et nesten typisk hogstfelt. Høyt gress, og garantert en flåttbombe. Skulle sett et plantefelt her.
Fra å ha sykla på en grovkupert sti, opp og ned, sjeldent hvile, kommer man ute på et nesten totalt flatt område hvor furuene råder. Man er nå like ved hovedveien mellom Ed og Bäckefors. På andre siden av veien strekker noen enorme myrer seg ut, man ser ikke dette fra stien, men sykler man ut på veien kan man se nasjonalparken 4 meter til høyre for seg. Istedet sykler man på et hestespor, et helvete egentlig å sykle her. Det tar heldigvis slutt etterhvert. Så følger flere grusveier og traktorveier. Terrenget skifter også tilbake til det grovkuperte. Omtrent halvveis i økta kommer man til noe som må kan karakteriseres som et hobbithull. Ut av ingenting, midt ute i skævven dukker en svær jordkjeller opp, eller et hobbithull da. Det blir selvfølgelig tatt bilder her. Det har en litt mystisk stemning over seg når det er litt dunkelt under de høye grantrærne.
Siste halvdel av økta har ikke noen spesielle plasser å nevne. Man passerer et kobbel av myrer, og små og store vann. Små røde «stugor» får man vist heller ikke nok av. Vel tilbake til hytta viser speedometeret at jeg har nesten sykla 4,9 mil på 2,5 timer. Ikke allverden av gjn.st. fart, merka at sykkelen ikke var bygd for fullt så grove traktorstier. Sykkelen er forresten nyoppusset, en gammel hybrid jeg fikk for 800kr på en sykkelauksjon, var tilogmed på TV under auksjonen hehe.En annen dag løp jeg ved min faste intervallplass rundt Steneby kirke og kirkegård. Er som regel stille og rolig å løpe her. Rundene er ikke spesielt kuperte eller tøffe, men man kan virkelig få opp farta på flata langs kirkegården. 2-3-4-3-2-3-4 passer godt her.

Nå har vi også fått ferdig annekset, det ble rett og slett dretbra. Utedassen er også omtrent ferdig, man kan bruke den ihvertfall hehe. Så her er det gode muligheter for en treningssamling for en liten gjeng utover. Sykkelruter er det godt med, i tillegg har vi fått tak i en del kart av både nyere og eldre dato. Terrengene er varierte for å si det sann. Ellers så kan man også dra i gang kanorace. Vi har to store kanoer på hytta nå, med plass til to i hver, standard. Vi har også en hjemme som trenger litt mer stell før den kan flyte igjen. Neste sommer blir bra vet!Bilde: Fra inne i annekset

2 kommentarer:

mr21 sa...

dette var dretbra, for å si det sann!

ferdigsabla sa...

"ille bra" menær u vell?