fredag 28. mars 2008

Kvillebyns Klassiska

Burde ha skreve fra løpet tidligere, men har ikke hatt internett i hele tatt i ferien og så var ikke løpet så fjädrans viktig det gjør noe...
Men løpet gikk omtrent i fra Tanumshede sentrum i et relativt knotete terreng, mye opp og ned og rimelig detaljrikt, som forventa. Oppvarminga ble vel noe hektisk, trodde jeg hadde veldig dårlig tid og løp bra på til starten, men der hadde jeg brått 10 min til start...Brukte den tida til å slække og lade opp noe...



Start-1:
Rett opp på en kolle, egentlig full kontroll hele veien, skulle bare finne beste mulige vei opp mot toppen av kollen. Posten lå litt lurt til nede i en myr, men den lurer inte finliraren nei...Tok det ganske pent opp til denne posten, ikke noe vits i å sprinte nåru skal løpe 9,6km...
1-2:
Viktig med riktig retning ut av posten, klarte det ganske bra, en del knoting ned i fra kollen ble det men. Kom meg ned til lysløypa og hadde flata foran meg, dro rett på. Hadde det åpne feltet til høyre, riktig, kollen til venstre, riktig. Så bekken, ganske liten og gikk inn i posten, denne lå også ganske lavt, men rett i. Løp ikke spesielt fort på dette strekket og bestemte meg for å holde tempoet hele veien, var et bra kontrolltempo og fint til en gjennomkjøring.
2-3:
Burde ha dratt på slepa ut til venstre, men valgte rett på, var vel østfoldmentaliteten som slo inn...Men var greit, fikk sjekka ut åssen det var oppe på kollene og nede i søkka. Tok det ganske pent de siste 100 meterne inn mot posten, var ganske difust. Ser posten på 20 meters avstand, rett i.
3-4:
Skikkelig knotestrekk, mye bush før jeg detter ned på stien, tar litt vann og lunter videre. Velger å løpe så lenge som mulig på stien for å unngå mest mulig grønt. Men ser i etterkant at den kunne faktisk lønnt seg å løpe helt rundt, men da skal du fader i meg løpe fort, man får også en dårlig inngang i posten. Inngangen min ble fin. Hadde den markante åpne kollen til høyre med skrentene, men sto et øyeblikk på kollen ved siden av posten for å lese meg helt inn, var vanskelig der. Så en annen som kom bak meg og dro for langt til venstre i kollepartiet, bom på ho...
4-5:
Retningen rett på, men der var det vanskelig å komme opp, så heldigvis en foran meg oppe i skrentene som fant en bra vei opp, rett i.
5-6:
Løp ikke rundt på stien, var like greit å løpe rett på, fin og åpen skau rett på. Traff stien og kraftlinja. Løp på stien til den så ut til å helle nedover, dro da oppover ryggen med det grønne søkket til høyre. Kom opp på en flate og så kollen posten skulle ligge bak. Står oppe på kollen, ser en løper lenger nede i søkket, har selvtillit og vet at hun bommer, drar ned i søkket der jeg står og ser flagget med en gang.
6-7:
Ut av posten stopper jeg opp i nesten 10 sekunder for å se ann veivalga, det lønte seg, klarte å se den smale gule stripa med slepet midt på strekket. Fulgte det hele veien, tror det var lurt. Men den væskeposten sto jo ikke akkurat i krysset da, heller litt på oversida...takk for det...Holder et jevnt tempo på strekket, men inn mot posten velger jeg å runde rundt det grønne og ta den fra den andre siden, gidder ikke å risikere å bomme mye inne i det grønne. Rett i.
7-8:
Dagens korteste og mest knotete strekk, rett i. Der ser ikke det på kartet, ble litt mye kluss, men der var det bratt...
8-9:
Valgte rundt kollen og så opp, minst mulig knoting da. Gikk et greit slep på nedsiden. Rett i .
9-10:
Litt usikkerhet ned i fra kollen, syns ikke kartet var helt godt der, var mer et hogstfelt enn grønnt der jeg kom ned. Burde også klart å runde rundt den gule kollen, men spilte ikke stor rolle. Runda så rundt den store kollen, og dro oppover i søkket etter utspringet. Brukte mye av tiden på dette strekket til å lese de to neste strekka. Så ny start...



10-11:
Tok det pent her, en typisk post å bomme på, kartbytte og litt usikkerhet, men det skulle ikke skje. Ligger på ryggen til høyre for posten og drar over på den riktige ryggen og rett i. Ble litt forbausa når jeg fant ut på posten at jeg hadde sett den til 1.post.
11-12:
Leste veivalget på vei til 11. post. Dro ned fra kollen, opp på lysløypa. Kutta i den ene svingen, lurt. Dro over på en liten sti og hoppa over på det slepet jeg hadde fulgt tidligere på den samme stedet som forrige gang. Inn mot posten gikk den en liten gul gate, men klarte å misse 10-15 sekunder inn i posten, kom litt for langt opp, snudde hue og så posten. Største feilen på hele løpet.
12-13:
Dette strekket var mitt beste på hele løpet, hadde full kontroll hele veien. Orienterte bare på kollene, løp først langs den første, kom så ut på et flatt område, så den neste kollen, løp langs den og midt i mellom den og de neste høydepunkta (så de også) dro jeg inn i det grønne. Skulle treffe stenen og posten om jeg dro på midt i mellom kollene, og der sto sannelig et postflagg. Vakkert...
13-14:
Dro ned mot stien, men brått svevde jeg i lufta et øyeblikk, og hardt og brutalt datt jeg rett på en stor stokk som jeg hadde glidd på. Det gjorde vondt...Halta meg framover på stien og så var'e fader i meg ikke noe mer vann igjen på væskestedet heller...kneet (det høyre, har vondt i det venstre nå...) gikk seg te oppover i det grønne. Bra kontroll innover mot posten, skrentrett til venstre, men nøla litt oppe på flata. Fikk øye på den første kollen og så den neste og posten.
14-15:
Dro rett på til neste, spennende med gravrøyser vetere! Så da også vinneren av løpet, han kom brått opp på venstre side av kollen, men ble borte fort...Vanskelig inngang sann nåru får posten nede i et detaljrikt område. Men hadde det første søkket med skrenten, så draget opp mot flata med alle kollene, så stenene. Men trodde posten lå på enden av den lille kollen. Lurte noe jævelig når jeg ikke så posten, snudde meg og så posten bak meg, lå ved skrenten...
15-16:
Løp ut av posten, men gikk på flata rett ved, brukte noen sekunder på å ta ut veivalget. Venstre? Nei, jævlig stigning på slutten, ble rett på igjen, gikk jo sti nesten helt inn i posten! Dro ned til væskeposten, men stien etterpå var ikke lett i finne...Fant vel slepet først, men mista det. Dro litt østover før jeg så på kompasset, feil retning. Løp på kompasskursen lite grann før jeg igjen traff stien, den var jo selvfølgelig blåmerka, at jeg ikke la merke til det med en gang...men tapte ikke noe særlig på det. Løper på stien helt til like før posten. Litt usikker i inngangen, men finner den helt greit.
16-17:
Begynner å bli litt gira, men egentlig til ingen vits, har jo ikke løpt så fort, så kom aldri til å bli noen toppplassering. Løper litt dårlig ut av posten, treffer noen skrenter, må løpe rundt, men videre og inngangen mot posten var perfekt, rett i.
17-18:
Løp på skrått ned mot steingjerdet og fulgte det. Rett i.
18-19:
Tok et dårlig veivalg her. Skulle dratt opp på kollen og stien i stede for rundt, var veldig mye bush under stupa, sinka meg litt det. Tapte nok 10-15 sek. Men igjen rett i.
19-20:
Runda rundt kollen, orka ikke å løpe rett på, var jo også ganske bratt...Treffer først en annen post ved skrenten ved det gule, 50 meter fra posten min. Egentlig greit, da fikk jeg vite helt sikkert hvor jeg var i skålia. Tok en sikker inngang ovenfra og ned i søkket og posten.
20-21:
Beiner ned skrålia, og opp til siste post. Så en gang på kartet ut av posten, trengte ikke å se noe mer.
21-mål:
Beina på, kan jo alltid stå om sekunder...
Syns gikk greit for seg, pleier alltid å løpe dårlig på det første løpet hvert år, men denne gangen gikk det tekniske veldig bra. Minimalt med tidstap på en langdistangse. Hadde fin flyt hele veien og løp i kontrolltempo, ikke for fort og heller ikke for sakte. Dette ble også mitt første løpe for Ås-UMB Orientering, en brukbart start. Nå gjelder det bare å trene litt mer mellomdistanserelatert framover.

Ingen kommentarer: