søndag 14. juni 2009

Gærne æljer


Her om dagen løp jeg intervall i Sarpsborgmarka igjen. Denne gangen 7*3min med 1.30min pause. Løp stort sett i terrenget. En bra økt. Under nedjogginga på vei tilbake mot SOLhytta støtte jeg på en lokal kjendis. Æljen sto rett foran meg 20 meter lenger oppe på stien. Instinktvis så jeg rundt meg etter kælvær. Ingen, bare den ene, tror det var en æljku. Men var fortsatt litt nervøs, for det har vært mye æljstoff i SA for tida. En Æljku med to kælvær har nemlig dreve å reka rundt i de søndre områdene av marka å skremt og angrepet mosjonister og andre særpingær. Med dette godt i minne tok jeg ingen sjanser, jeg gikk rett til angrep. Neida, gjorde ikke det. Gikk litt bakover på stien, men elgen følgte meg og holdt avstanden. Da tenkte jeg at dette hadde vært en jobb for Lucky, som har jaga ælj før. Jeg prøvde å rope og skremme den vekk, men den må ha vært helt døvhørt, for den rikka seg ikke av flekke. Sto bare å så tett ut og så ned mot meg. Når den så begynte å komme mot meg, trakk jeg meg unna. Æljen gikk ned på lysløypa og frigjorde stien for meg. Lenger borte hørte jeg det kom noen folk. De fikk seg nok en overraskelse hehe.

1 kommentar:

Anonym sa...

http://www.sa.no/lokale_nyheter/article4399000.ece