lørdag 9. mai 2009

Ha hunden i bånd


Her om dagen løp jeg interall i gode gamle Særpemarka. Har vendt tilbake til en av de gamle intervallstartstedene helt i nordenden av lysløypa. Her finnes et godt utvalg av stier med muligheter for å løpe i terrenget mellom døm. Litt kupert er det også. Et variert og bra sted. Inni mellom detter jeg ut på lysløypa for så å beine mot 2,5 km punktet, start og mål for intervallene stort sett. I denne lysløypa ferdes et mangfold av sarpinger, sikkert den mest besøkte grusveien i hele Sarschbårr. Innimellom alle disse personene er det alltid noen som har med sin "alltid snille" hund. Ikke noe gæli med det, de fleste løper eller går med den i bånd. De har lært. I en lysløype med mange folk, må hunden være i bånd, spesiellt nå som det også er båndtvang... Men på mitt 4. av 7 drag kommer jeg ut på lysløypa og en hund løper fritt!? Jeg senker straks tempoet og ungår øyekontakt med den firbeinte, for å unnga at jeg vil leke med den, noe jeg absolutt ikke har til hensikt å gjøre. Det er tydelig at eieren ikke har god kontroll på bikkja når han roper på den "Hit" "Kom hit". Bikkja løper bare rundt om i lysløypa, men denne er av det gode slaget og er ikke interesert i andre enn den selv og eieren. Huh...Ved siden av eieren har han med seg en løpekammerat som har bikkja si i, ja nettopp, et bånd. Jeg tror denne hovedpersonen må ha hatt "vanskelig for det" som man sier. Ikke bare forstyrret han intervallen, men skulle nok ikke forundre meg om han møtte på andre folk lenger nede i lysløypa som også var lite begeistret for at hans beste venn løper fritt i løypa. Så til alle dere som leser, ha hunden deres i bånd når dere ferdes i lysløype eller andre godt trafikerte stier. Folk kan komme veldig overraskende på hunden i en sving o.l. og om den ikke er i bånd da, har ikke eieren full kontroll over situasjonen. Ellers så må man jo takke alle de som virkelig har hunden i bånd, og stopper og holder hunden til sin side når et kondisfantom løper forbi.

Ingen kommentarer: