torsdag 15. mai 2008

Pinseløpa på Hedemarken

Elgsprinten:
Før hælja tenkte jeg at jeg skulle løpe to løp i vanlig tempo og så et rolig. Valget falt 10 sekunder før starten på sprinten, at jeg skulle i hvert fall prøve å løpe den i konkurransetempo. Oppvarminga gikk som vanlig greit for seg, men må ta det ekstra rolig for å ha noe energi igjen i det hele tatt til jeg skulle ut å løpe. Beina føltes ikke så gærne før start i dag, utrolig nok ... Så jeg skulle kline til fra start. Løp ut i et fint tempo, kontroll ut i fra start, men så begynte det å komme vel mange parkeringshus. Mister kontrollen, men mener jeg er for langt nede. Løper videre og ser brått at en større vei krysser min like foran, shit for langt oppe, men ikke et for stort problem. Bruker litt tid på å lese meg inn og løper til slutt greit i posten. Tapte nok 30 sek her, vet det er for mye i sprint, moralen sank litt etter det. Men kortstrekket til 2. går helt fint og langstrekket til 3. går enda bedre. Løper bra her, teknisk gode veivalg. Til 4. burde jeg nok ha løpt til venstre, ble lengre rundt til høyre og måtte kave over sandkassa. Så gikk det slag i slag til running. Mulig jeg tok noen dårlige veivalg, la i hvert fall ikke merke til det. Hørte noen heia ved posten, gjorde godt, noen som ville at det skulle gå bra i hvet fall. Videre fram til mål løp jeg bra teknisk, ingen bom og tok ut veivalga i god tid før strekket. Men var sliten, skikkelig sliten. Til nest siste var det nesten som om beina sto planta til asfalten, gikk det framover eller bakover? Kom til slutt til innløpet og i mål. Ved løperdrikka pep det fortsatt i brøstet og halsen var halvt tett av et eller annet, astmaen er ikke god om dagen. Senere fikk jeg høre at de skulle avslutte løpet ved 9.posten, fint tenkte jeg, må ha tapt på slutten fysisk. Men dagen etter ser jeg at jeg datt ned en plass i stede? Ellers så var løpet greit, ingen større bom. Men klarer ikke å løpe fort, nå er vel det fordi at jeg ikke er bedre trent, men hadde nok vært tøft uansett.

Elgdilten:
Ble så sliten etter gårsdagens sprint at jeg bestemte meg for å ta det rolig i dag. O-teknisk økt. Minimal oppvarming, for så å legge ut i et lusetempo. Rett i første, selv om plasseringen til kollen i forhold til det gule feltet til høyre var noe langt. Tempoet var rolig, skulle ikke over 150 i puls, så nesten på klokka hele tida og måtte orientere, ikke lett ... Rett i 2., helt grei post, runder kollen litt unødvendig mye til 3. Neste post ser jeg er vanskelig, selv i et rolig tempo. 10 meter før posten er jeg på vei ut av kurs, stopper opp, sier at jeg må stole på meg sjøl og drar videre og der er skjermen. 5. går greit, full kontroll. Men så til 6.post kommer en unødvendig bom. Drar over flata med det grønne, liten sikt rett fram, men titter opp og ser noen furuer der framme danne en fin vegetasjonsgrense oppe på en kolle. Ja da skal jeg bare til venstre for de trærne. Men når jeg kommer fram er det ingen post ved kollen. Stirrer vantro på kartet og ser at det er to vegetasjonsgrenser, jeg måtte ha tatt den lengst sør og jogger videre 50 meter nord, der ved kollen med furuene er selvfølgelig posten ... Skikkelig parallellfeil.Litt lenger strekk til 7., roer ned inn i posten, flatt og diffust, helt fint. Runder rundt på kurvene og ser flagget fint nede i gropa. Litt flaut ved runding, sikkert den løperen i eliteklassene som har kommet med lavest tempo ved publikumsposten ... Men driter i væske, trengte ikke det, lunter videre. 8. posten virka ganske bankers, hogstfeltet-myra-stenene-gropa-postflagg, men neida. Skal innrømme at jeg aldri så noen myr. Skjønner det ikke helt, passerte over det gule, men aldri noe vått på skoa etterpå? Kommer for langt og ser kollen med ura foran meg, drar tilbake og ser flagget på god avstand. Resten av løypa går greit, men likte meg ikke så godt i steinområdene, mista løpsrytmen fullstendig. Måtte ha vært helt ille for de som skulle løpe fort der ... Kommer til innløpet og ikke et snev av tempoøkning, kunne nesten ha stupa kråke i innløpet. Men det verste var at jeg nesten fikk CC-poeng for løpet, ble nr.32 på o-teknisk trening med bom.

Løvspretten:
Hadde egentlig bare tenkt til å jogge til starten og tilbake rundt på samlingsplass og nyte utsikten på denne økta, men hørte at jeg måtte betale for løpet om jeg ikke stilte. Og med studier som yrke er man allergisk for ekstrautgifter, så fikk brått på meg pulsbelte og lunta til start, 25 min for sent. Men ikke noe stress sa jeg til funksjonærene, jeg skal bare raskeste veien tilbake til mål, ikke at jeg kom til å kjempe om CC-poeng. Så jogga ut fra start, tok kartet foran misunnelige medløpere, «hvorfor får han starte før meg?». Den førsteposten må ha vært tidenes enkleste 1. post i et CC-løp, så den allerede fra grusveien. Men videre gikk min vei over hogstfeltet og over på en sti som dagen før hadde vært merka til N-løypene og fint oppgått. Jogga der helt til jeg kom til veien, kryssa den over i området før passering. Likte meg der, flatt og diffust. Løper inn mot passeringsposten, men tar bakveien inn i mål. Skal si det var noen funksjonærer som lurte. Grei treningsøkt. Etterpå var det mye tid til å slække og ta bilder av folk i innløpet. Men ikke ta meg for å være useriøs folkens, jeg kommer nok tilbake, trenger bare tid.

---

For dere som kanskje synes noen av løpsanalysene ble litt diffuse uten kart, så legger jeg ut linken til routegadget for pinseløpa. Bare å velge løp og så er løypene der pluss en del veivalg. Pinseløpa i Routegadget.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Er det nødvendig å skrive så jævla langt når man bare har løpt 5 kilometer..?

Anonym sa...

Det er jo opp til deg du vil lese så langt, må jo ikke akkuratt...

Anonym sa...

Jeg leste det ikke... Bare irriterende langt å bla nedover.